Ochelari de vedere vs. lentile de contact: ce alegem?

Când aveam în jur de 6-7 ani, eu și sora mea am fost duse la un ,,preaminunat” cabinet oftalmologic. Mie mi-au găsit o dioptrie de -0,25 la ambii ochi, adică ceva aproape nesemnificativ, iar surorii mele o dioptrie mai mare, nu mai țin minte exact cifrele, știu doar că diferența era destul de mare între noi două. Până aici, totul bine. Mi s-a recomandat să îmi fac o pereche de ochelari, preventiv. Ne-am ales rame, fiecare după placul ei și am așteptat.

Au ajuns ochelarii, i-am purtat cam o săptămână, timp în care aveam dureri de cap din ce în ce mai pronunțate. Am revenit la cabinet și mi s-a spus că e ceva normal, e prima dată în viață când port ochelari și că durează chiar și două luni până mă obișnuiesc cu ei. Bine. Într-adevăr, după trei luni, durerile s-au diminuat, dar nu au dispărut. La cabinet, aceeași poveste.

După încă trei, patru luni, mama m-a dus la alt cabinet. Dioptria îmi crescuse, inexplicabil, la -1. Apoi mi-au măsurat lentilele și…erau făcuți cu dioptriile surorii mele. La fel și ochelarii ei, aveau dioptriile mele. Durerile de cap erau cauzate de faptul că lentilele erau mult prea puternice, ochii mei fiind solicitați mai mult decât trebuie și s-au diminuat în momentul în care ochii ,,s-au dat” după lentile, adică au ajuns la dioptrii asemănătoare. Nu știu cum, rețetele noastre au fost încurcate și, din cauza asta, eu port acum ochelari de vedere, când totul s-ar fi putut corecta, de la început, doar purtând jumătate de an ochelarii potriviți. Mai târziu am aflat că doctorul ar fi scris greşit dioptriile pe rețete.

Din păcate, ochii mei, ,,stârniți” fiind, nu s-au oprit la -1, astfel că, în septembrie anul trecut, aveam -2.75 la un ochi și -2.50 la celălalt. Vestea bună e că dioptriile au început să îmi scadă. Acum două săptămâni doctorul mi-a zis că au ajuns la -2.50 și -2.25 și că s-ar putea să mai scadă.

Buuun, dacă încă sunteți aici după acestă introducere gigantică, să vedem care sunt punctele tari și punctele slabe ale ochelarilor de vedere, respectiv ale lentilelor de contact.

 

Ochelarii de vedere

În cei aproape 14 ani de la întâmplarea povestită am avut perioade în care am purtat ochelari tot timpul, perioade în care îi purtam numai când mă uitam la TV și perioade în care nu simțeam să îi port deloc.

Plusuri

  • Sunt disponibili în diverse forme, culori, mărimi, fabricați de diverse branduri și, mai nou, sunt văzuți ca un accesoriu foarte cool. Dacă acum câțiva ani multă lume considera că a purta ochelari de vedere e o rușine, acum sunt persoane care poartă ochelari cu lentila de sticlă sau plastic numai pentru a-și completa o ținută.

Am avut foarte multe perechi de ochelari, de toate formele și culorile. Pe ultimii i-am făcut în septembrie anul trecut și am ținut neapărat să găsesc rame de tipul cat eye. Nu am găsit exact cum îmi doream (colțurile puțin mai ascuțite), însă mi-a atras atenția o ramă de la Guess pe care am îndrăgit-o pe loc.

DSCF9251

  • Nu necesită un ,,tratament special”, doar puțină grijă.
  • Nu expiră după o anumită perioadă de timp, iar dacă dioptriile se modifică, pot fi schimbate doar lentilele.
  • Sunt foarte comozi și ușor de utilizat și manevrat.
  • Sunt mai puțin costisitori decât lentilele de contact (depinde de prețul ramei, în funcție brand și de materialul din care e făcută, poate ajunge și la câteva mii de lei).

Minusuri

  • În diferite situații (la piscină, în timp ce faceți sport etc.) mai tare pot încurca, pentru că trebuie mereu să aveți grija lor. Ultimul lucru pe care doriți să îl faceți e să vă căutați ochelarii într-o piscină. Atenție însă, nici lentilele de contact nu sunt indicate a fi purtate la piscină pentru că, sub nicio formă, nu trebuie să ia contact cu apa.
  • Distrag atenția de la un machiaj de seară sau chiar anulează efectul acestuia. E adevărat că, atunci când machiajul este executat, trebuie să se țină cont de forma, culoarea și mărimea ochelarilor, însă există femei care își doresc strict un anumit tip de machiaj ce nu se potrivește cu ochelarii.
  • Nu puteți purta ochelari de soare. Eventual vă puteți face, separat, ochelari de soare cu dioptrii.

 

Lentilele de contact

Am purtat doi ani, am făcut pauză acum 10 luni și aș fi dorit să port din nou începând cu luna iunie, însă doctorul mi-a recomandat să mai aștept încă 6 luni și să îmi fac ochelari de soare cu dioptrii, pentru că ochii mei nu s-au recuperat complet. Nu am avut nicio problemă cu ele, nu am făcut nicio boală sau complicație. Recunosc că la început le-am considerat Bau Bau, dar mi-am schimbat părerea.

Există mai multe feluri de lentile: cele care pot fi purtate o singură dată, într-o zi și apoi aruncate, cele care pot fi purtate 12 ore pe zi și care au valabilitate o lună (indiferent dacă sunt purtate zilnic sau nu!) și cele care pot fi purtate o lună întreagă încontinuu, chiar și în timpul somnului, după care trebuie schimbate. Eu am avut lentile de la Bausch&Lomb, pe care mi le puneam dimineața, le purtam maxim 12 ore și seara, înainte de culcare, le dădeam jos.

Soflens_59_2_szt_d_big

O cutie conține 6 lentile cu aceeași dioptrie, așa că, dacă dioptriile diferă de la un ochi la altul, aveți nevoie de două cutii. Odată cu achiziționarea lentilelor, mai trebuie să achiziționați și soluția pe care o puneți în recipientul în care le veți păstra atunci când nu le folosiți. Recipientul se schimbă tot la o lună, odată cu lentilele.

renu-multiplusPlusuri

  • Puteți purta orice fel de machiaj doriți, însă trebuie să aveți mare grijă ca fardurile să nu ajungă pe lentilă, altfel vă vor crea disconfort (lentilele trebuie puse înainte de a vă machia!).
  • Pot fi purtate fără grijă atunci când faceți sport.
  • Puteți purta ochelari de soare.
  • Există lentile colorate și cu dioptrii.
  • Dacă sunt aplicate cum trebuie, nu le veți simți deloc pe ochi.
  • Vederea este mult mai clară decât în cazul ochelarilor pentru că dispare distanța dintre ochi și lentilele ochelarilor.

Minusuri

  • Sunt foarte pretențioase și necesită o îngrijire și o igienă aparte. Înainte de a vi le aplica trebuie să vă spălați pe mâini cu un săpun lichid antibacterian, trebuie să vă ștergeți obligatoriu pe mâini cu prosoape de hârtie și să spălați lentilele numai cu soluția de care am vorbit mai sus, niciodată cu apă. Nu este indicată folosirea săpunului solid și a prosoapelor din material textil deoarece acestea rețin bacteriile.
  • Trebuie să fiți foarte atente și să evitați frecatul instinctiv la ochi, pentru că lentila poate cădea de pe ochi (în cel mai bun caz) sau, mai grav, poate aluneca în spatele ochiului (oh, the pain and the panic!).
  • Sunt mai costisitoare decât ochelarii (repet, dacă ramele nu costă mii de lei) în sensul că ochelarii pot fi păstrați și ani buni, pe când lentilele trebuie cumpărate odată la 3 sau 6 luni, iar soluția pentru păstrarea și întreținerea lor se termină foaaaarte repede. De asemenea, veți avea nevoie și de picături pentru ochi, pentru a evita uscarea acestora.
  • Odată la 6 luni se face pauză de o lună.
  • Nu au protecție pentru TV sau PC, așa că, atunci când vă uitați la televizor sau lucrați la calculator, cel mai bine este să purtați ochelari.
  • La început, până veți ,,prinde” mișcarea, poate dura și o  oră până reușiți să vi le aplicați, pentru că ochiul are tendița de a se apăra.

Personal, recomand să aveți și o pereche de ochelari chiar dacă purtați lentile, pentru că, dacă veți depăși cele 12 ore, lentilele vor deveni incomode, dar și pentru cazul în care lucrați foarte mult la PC. Sau pentru zilele în care vă treziți cu o atitudine cam ca asta : ,,F#*k it! Mi-e lene să-mi pun lentilele, azi port ochelarii.”. O altă variantă ar fi lentilele pe care le aplicați o singură dată, cu care puteți dormi și pe care le puteți purta o lună întreagă fără să fie nevoie să le dați jos.

Dacă doriți să vă cumpărați lentile doar pentru că X a spus că nu vă stă bine cu ochelari sau pentru că Y a râs de voi…nu o faceți. Nu luați decizii bazate pe frustrările altora. Dacă vă simțiți bine și vă place cum vă stă cu ochelari asta este cel mai important. Haters gonna hate. Dacă aveți nevoie neapărat de ochelari, dar nu vreți să purtați pentru că vă este teamă de reacția celor din jur…well, cred că mai tare vor râde în momentul în care veți ,,îmbrățișa” un stâlp sau mai tare se vor supăra pentru că nu i-ați salutat pe stradă, când voi nici măcar nu ați putut distinge trăsăturile persoanelor respective, de recunoscut nici nu se mai pune problema. Refuz, totuși, să cred că în anul 2016, într-o lume care se vrea civilizată, mai există oameni care râd de persoanele ce poartă ochelari, care le marginalizează, ori care își îndeamnă copiii să facă același lucru.

Acum port ochelari și, dacă se ivește un eveniment mai important și vreau să îmi fac un machiaj mai deosebit, folosesc lentile care pot fi purtate o singură dată. Am vrut să îmi iau lentile pe care să le utilizez în perioada verii, pentru a putea purta ochelari de soare, însă îmi convine și varianta ochelarilor de soare cu dioptrii. Doctorul mi-a mai propus să mă operez, pentru că-mi va fi mult mai ușor. Voi face asta, dar nu în viitorul apropiat. Plănuiesc să o fac imediat după terminarea studiilor, pentru că mai am încă trei ani în care mii de pagini îmi vor solicita atât ochii, cât și mintea.

Cu drag,

Dana💎

Lasă un răspuns

